4.3. Emisiile de GES și Impactul asupra climei

Încălzirea globală datorată emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) generate de activitățile umane este o provocare pentru omenire. Ne asumăm să contribuim la diminuarea efectelor produse de compania noastră, direct și indirect, având mobilitatea sustenabilă ca direcție de viitor, tranziție care să fie în asentiment și cu cerințele clienților noștri.

Despre_C_[Guvernanta]_icons_1

Explicarea impactului

Aspect material

Impact economic

Impact social

Impact de mediu

Emisii de GES și Impactul asupra climei

Consumul de energie din surse poluante reprezintă un risc nu doar pentru mediu ci și din punct de vedere economic. Costurile indirecte asociate emisiilor de carbon sunt anticipate să crească odată cu tranziția către o economie verde. Acțiunile de reducere a amprentei de carbon a companiei noastre sunt astfel importante pentru reziliența afacerii.

Schimbările climatice reprezintă o provocare imensă pentru oameni și societate. Prin inițiativele noastre de monitorizare și reducere a emisiilor ne dorim să prezentăm în mod transparent impactul nostru și eforturile de diminuare a contribuției pe care o avem la aceste schimbări.

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activitatea noastră reprezintă un obiectiv strategic monitorizat și raportat anual. Prin realizarea acestor calcule reușim să înțelegem și să gestionăm mai bine activitățile asociate celor mai importante emisii și astfel să reducem an de an impactul nostru legat de schimbările climatice.

Gestionarea impactului

În procesul structurării Strategiei de Sustenabilitate, în anul 2021, o conștientizare importantă a avut loc în urma primului calcul aferent amprentei de carbon a organizației noastre (CCF). Cu sprijinul companiei de consultanță denkstatt România și folosind ca metodologie pentru inventarierea emisiilor de CO2 standardul GHG Protocol, am calculat amprenta prin evaluarea Domeniului de aplicare 1 / Scope 1 (emisii directe), Domeniului de aplicare 2 / Scope 2 (emisii indirecte) și Domeniului de aplicare 3 /Scope 3 (emisii indirecte), limitat la flota operațională, partea cea mai importantă a lanțului valoric prin prisma utilizării directe a clienților noștri (închiriere - termen scurt și mediu și leasing operațional – termen lung).

Am considerat acest aspect ca fiind cea mai corectă abordare din punct de vedere al afacerii noastre, întrucât ponderea semnificativă a flotei se află dincolo de controlul direct din punct de vedere al utilizării, implicit al emisiilor generate prin exploatare. Această inițiativă a fost un moment foarte bun să înțelegem structura emisiilor generate de activitatea noastră și limitările impactului pe care îl putem avea.

În urma calculului prin metodologia GHG Protocol, a rezultat faptul că peste 99% din amprenta noastră de carbon se află la nivelul Domeniului de aplicare 3 și este aferentă flotei aflate în utilizarea directă a clienților noștri.

Această abordare a devenit, în mod evident, sursa cu cel mai mare potențial de atenuare a impactului nostru de mediu, ca urmare principalele obiective pe termen mediu și lung asumate de Autonom prin Strategia de Sustenabilitate se reflectă ca obiective directe legate de reducerea acestui impact. Autonom și-a asumat un rol conștient în integrarea și intensificarea tranziției către o flotă cu emisii scăzute, printr-un plan concret pe următorii ani, rezultat în urma unor scenarii de substituție și analize comparative pe termen mediu (2025) și lung (2030), concomitent cu intensificarea creșterii nivelului de înțelegere și conștientizare a impactului la nivel global, în rândul partenerilor noștri. Desigur, obiectivele asumate au ținut cont și de perspectivele de evoluție ale pieței auto și de reglementările la nivel European în sectorul transporturilor.

În flota destinată închirierii pe termen scurt, posibilitatea de a interveni în decizia de achiziție și substituția unui auto cu combustibil fosil cu un autovehicul cu emisii mai scăzute este mai ridicată, deși preferințele clienților în zona de rent indică modificări minore în comportamentul ultimilor ani. Opțiunea de a alege primordial un astfel de auto pentru deplasare este încă redusă, mai ales pentru închirierile pe distanțe mai lungi, ce depind direct de infrastructura de încărcare electrică slab dezvoltată la nivel național.

Mai mult, flota destinată închirierii pe termen lung, angrenată deja în contracte de leasing operațional, are o viteză posibilă de substituție și mai mică, generată atât de preferințele clienților, timpul crescut de încărcare în detrimentul timpului necesar pentru desfășurarea activității productive, cât și de capacitatea rețelei electrice și infrastructura redusă de încărcare la nivel geografic pe teritoriul României.

Având în vedere aspectele menționate anterior, precum și legătura strânsă cu partenerii din lanțul valoric în amonte (furnizorii de autovehicule) și aval (clienții de termen scurt, mediu și lung) dar și cu autoritățile publice, am considerat că indicatorul care poate cuantifica în mod optim atât activitatea noastră, cât și relația cu partenerii mai sus amintiți este valoarea WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) măsurată în gCO2/km, disponibilă pentru fiecare auto în parte pe baza informațiilor producătorului și a documentelor oficiale ale fiecărui auto.

Ca urmare, scenariile de reducere a impactului de mediu pe orizontul de timp 2020 – 2030 au avut drept indicator principal de performanță (KPI) media WLTP aferentă flotei active operaționale, rent-a-car și leasing operațional, la finalul fiecărui an.

Evoluția acestui indicator WLTP și progresul către obiectivele asumate pot fi regăsite în următorul tabel:

Flota operațională la sfârșit de an

Referință 2020

Real 2021

Real 2022

Obiectiv 2025

Obiectiv 2030

Media WLTP CO2g/km

153,57

149,32

143,78

115,13

75,87

% reducere

-

-3%

-6.4%

-25%

-51%

În ce privește ponderea auto cu emisii scăzute în total flotă și progresul către obiectivele asumate, se constată o creștere semnificativă la nivelul anului 2022, rezultat obținut prin integrarea primelor loturi de auto electrice în flota operațională.

Anul /

2020

2021

2022

2025

2030

Flota HEV, PHEV, BEV

3,75%

6,42%

12,91%

18,23%

41,13%

  • din care, electrice

0,49%

1,68%

2,21%

9,43%

27,39%

Gestionarea impactului

grija_domeniul

 Emisii totale GES (tCO2)

Sursa emisiilor

Unitatea

2020

2021

2022

Domeniul de aplicare 1

tCO2

262

250

395

Domeniul de aplicare 2

tCO2

78

51

73

Domeniul de aplicare 3 Notă: Am folosit pentru calculul inventarului de GES (gaze cu efect de seră) Standardul de contabilitate și raportare corporativă, WRI & WBCSDlimitat

tCO2

37.909

43.780

58.890

Total Emisii GES (tCO2 )
Total Emisii GES (tCO 2 )

Emisii GES, Domeniul de aplicare 3 (tCO2 )
Emisii GES, Domeniul de aplicare 3 (tCO 2 )

Gestionarea impactului
Eficacitatea acțiunilor întreprinse

Conform celor menționate și la capitolul legat de energie, în anul 2022 am produs, la nivelul sediului prosumator din Piatra Neamț, 50,28 MWh și am obținut alte 28 compensații sub formă de certificate de garanții de origine în echivalentul a 18,21 MWh. Această valoare poate compensa 32% din cele 73 tCO2 emisii GES aferente Domeniului de aplicare 2, mai exact 23,55 tCO2.

De asemenea, colaborarea cu OMV Petrom și parteneriatul acestora cu Climate Partner ne-a permis să compensăm o parte din emisiile directe legate de combustibilul rulat prin intermediul acestui furnizor. Începând cu luna martie a anului 2021 și până în prezent, am primit certificate de carbon în echivalentul a 8.578 tone CO2e, din care la nivelul anului 2022, echivalentul a 4.475 tone CO2e.

Întrucât rulajul de combustibil este generat de utilizarea directă aferentă flotei operaționale, considerăm că această valoare poate acoperi parțial emisiile GES aferente Domeniului de aplicare 3, desigur, doar ca măsură suplimentară eforturilor de reducere a impactului negativ aferent dimensiunii flotei și tranziția către o flotă cu emisii scăzute.

grija_document

Principala noastră sursă de emisii rămâne Domeniul de aplicare 3 (Scope 3), responsabil pentru mai mult de 99% din emisiile totale la nivelul companiei Autonom.

Emisii GES 2022, Domeniul de aplicare 1
Emisii GES 2022, Domeniul de aplicare 1

Emisii GES 2022, Domeniul de aplicare 3
Emisii GES 2022, Domeniul de aplicare 3

În 2022, mașinile diesel sunt responsabile pentru 51%, cele pe benzină pentru 33% și cele electrice pentru 1% din totalul emisiilor de GES aferente Domeniului de aplicare 3. 15% din emisiile noastre din Domeniul de aplicare 3 sunt legate de producția de motorină și benzină aferentă combustibilului utilizat de clienții noștri, în timp ce mai puțin de 1% sunt emisiile legate de utilizarea uleiului și anvelopelor.

Cea mai mare pondere în totalul emisiilor o au, în continuare, cele aferente flotei diesel, întrucât acestea deservesc activitatea majorității companiilor din flota activă operațională, cu necesar de mobilitate extins, ce nu poate fi acoperit în acest moment doar prin auto electrice. Ponderea acestora în total a scăzut însă de la 60% în 2021, la 46% în 2022.

O observație importantă de menționat este scăderea intensității emisiilor per km, mai exact, totalul kilometrilor parcurși de clienții noștri a crescut cu 88% în anul 2022 față de anul 2020, în timp ce creșterea emisiilor aferente flotei utilizate de aceștia s-a limitat la 83%. Această eficientizare confirmă trendul descrescător necesar pentru atingerea obiectivelor pe termen mediu și lung în zona de emisii și ne oferă o perspectivă mai bună a zonelor în care avem cel mai mare impact indirect.

În 2023, vom intensifica preocupările pentru tranziția către o flotă mai verde și cu un impact mai redus în mediul înconjurător și suntem încrezători că vom recupera din decalajul curent față de obiectivele intermediare anuale estimate în Strategia de Sustenabilitate.

Total emisii GES (gCO 2 /km)
Total emisii GES (gCO 2 /km)

În ceea ce privește alinierea cu scenariile SBTi (Science Based Targets Initiative) privind reducerea impactului asupra mediului, având în vedere modelarea Target pentru 2DS (2 grade Celsius), în conformitate cu instrumentul de calcul dedicat domeniului transporturilor SBTi (https://sciencebasedtargets.org/sectors/transport), am actualizat calculul prin includerea datelor aferente flotei operaționale active la nivelul anului 2022:

Analiza comparativă WLTP vs SBTi
Analiza comparativă WLTP vs SBTi

Analiza comparativă arată potențialul necesar de reducere a intensității pentru emisiile generate de flota noastră și principalele domenii care trebuie luate în considerare pentru substituția flotei pentru a respecta rata de conformitate impusă de Directiva UE și a crea valoare adăugată pentru reducerea amprentei totale a companiei noastre. Această comparație ia în considerare opțiunile de scădere liniară directă pentru WLTP și ar putea reflecta un efort potențial pentru substituții.

Această analiză confirmă trendul descrescător de emisii la nivelul flotei operaționale aferente anului 2022, similar cu celelalte rezultate prezentate anterior.

Eficacitatea acțiunilor întreprinse