4.1. Managementul Resurselor

Gestionarea corectă a energiei, combustibilului și a altor resurse implicate în rutina zilnică a activităților noastre poate conduce la beneficii de mediu, sociale și economice.

Despre_C_[Guvernanta]_icons_1

Explicarea impactului

Aspect material

Impact economic

Impact social

Impact de mediu

Managementul Resurselor

Gestionarea corectă a consumurilor, fie că este vorba despre energie electrică, consum de carburanți sau gaz natural, conduce la eficientizarea proceselor și implicit reducerea costurilor pentru companie.

Resursele sunt limitate. Considerăm că este o datorie să asigurăm un acces echitabil la resursele naturale pentru a minimiza discrepanțele sociale și pentru a minimiza impactul pe care accesul la resurse îl are asupra oamenilor și societății, în general.

Consumul nostru de resurse, din prisma locațiilor în care suntem prezenți la nivelul țării, reprezintă un impact semnificativ asupra mediului. Monitorizarea și reducerea acestui consum ne permite să minimizăm impactul de care suntem conștienți și să analizăm și includem soluții alternative de natură regenerabilă.

Prin prisma activității principale, aceea de a oferi soluții de mobilitate către diverși clienți, preponderent sub forma de închiriere auto pe termen scurt, mediu și lung, înțelegem impactul asupra mediului generat de emisiile de GHG (gaze cu efect de seră), preponderent CO2. Depunem constant eforturi pentru optimizarea consumului de combustibil și a rulajului de kilometri la nivelul flotei proprii și căutăm soluții de optimizare la nivelul flotei operaționale, aflată în utilizarea directă a clienților noștri. Încurajăm soluțiile de mobilitate alternativă și ne concentrăm eforturile pe o gestiune cât mai bună a flotei existente și optimizarea gradului de utilizare a acesteia. Păstrăm vechimea medie a parcului auto sub 48 luni și ne asigurăm că auto din flotă sunt bine întreținute, iar în momentul în care ies din flota Autonom sub formă de auto rulate sunt în continuare în condiții optime de funcționare, contribuind astfel la înnoirea parcului auto național.

În același timp, prin prisma celor 48 locații poziționate la nivel teritorial național în România și celor 2 din Ungaria, înțelegem impactul direct pe care Autonom îl poate genera din punct de vedere al consumului de energie (energie electrică, gaz și carburanți). Depunem constant eforturi pentru monitorizarea și reducerea consumului de energie și purtăm constant discuții cu proprietarii spațiilor închiriate de noi, astfel încât să analizăm soluții de eficientizare energetică și de creștere a surselor de natură regenerabilă pentru alimentarea acestor locații.

În anul 2021, am certificat și implementat un sistem integrat de management de calitate - mediu - sănătate și siguranță ocupațională. Astfel, conform standardului de mediu ISO 14001, ca parte din acest sistem integrat, coroborat cu dezvoltarea Strategiei de Sustenabilitate în cadrul aceluiași an, am identificat aspectele de mediu relevante pentru activitate și impacturile semnificative și ne-am creionat mecanisme de control și monitorizare adecvate pentru a ne reduce impactul negativ cât mai mult posibil.

Explicarea impactului
Gestionarea impactului

Managementul energiei și al combustibilului

În cadrul Autonom, suntem conștienți că trebuie să depunem efort constant pentru optimizarea consumului de energie și de combustibil, ca rezultate aferente activității zilnice a organizației noastre. Lucrăm continuu la menținerea instrumentelor de gestionare adecvată a bazelor de date, care ne pot oferi o imagine de ansamblu directă asupra nivelului de consum, evidențiind domeniile care necesită îmbunătățiri.

Consumul de energie

Consumul de energie survine în activitățile operaționale ale agențiilor și sediilor Autonom sub formă de energie necesară pentru iluminatul, încălzirea sau răcirea spațiilor funcționale de lucru, asigurarea funcționării unor echipamente de birou sau a altor echipamente specifice activității noastre.

Pentru a-și desfășura activitatea de teren și a efectua vizite către diverse locații și parteneri, o parte dintre angajații noștri utilizează anumite autovehicule din flota proprie, survenind astfel un consum de combustibil (motorină, benzină sau energie electrică) considerat a fi impact direct de mediu din partea companiei noastre. Pe de altă parte, punem la dispoziția clienților noștri autovehicule în sistem de leasing operațional sau rent-a-car, consumul alocat acestora reprezentând un impact indirect pentru Autonom, prin prisma lanțului de valoare.

În baza sistemului integrat de management și a Strategiei de Sustenabilitate, cuantificăm aceste consumuri de energie, monitorizăm constant și evaluăm amploarea acestora, având totodată și o trasabilitate a acestor date. Ca privire de ansamblu, cuantificăm impactul de mediu direct și indirect al companiei prin amprenta de carbon, calculată anual considerând standardul GHG Protocol și mai specific domeniului nostru, impactul generat de flota auto folosind ca indicator emisiile de CO2, generate ca valoare per km parcurs, conform celui mai recent standard, WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure). Astfel, suntem în măsură să avem o trasabilitate corectă și completă a impactului nostru de mediu direct și indirect și putem să facem demersuri clare de diminuare a acestui impact.

La nivelul ultimilor 3 ani, impactul direct în amprenta de carbon a companiei, determinat de consumul propriu, a fost sub 1%, diferența reprezentând un impact indirect, prin prisma utilizării flotei auto de către clienții noștri.

În anul 2022 am revenit la modul de lucru cu prezență fizică la birou în majoritatea locațiilor noastre, necesar în special prin prisma interacțiunii directe cu clienții în agențiile noastre și am păstrat, acolo unde a fost posibil, un mod de lucru hibrid (sediu / acasă). Astfel, consumul de energie și gaze naturale în sediile noastre nu a mai atins volumul din 2020, dar a înregistrat totuși o creștere față de anul 2021. Însă față de anul de referință (anul 2020). Avem o reducere de consum de 9,26% la energie electrică respectiv de 26,81% la consumul de gaz natural.

Consum de energie electrică  GJ
Consum de energie electrică  GJ

Consum de gaze naturale pentru încălzire GJ
Consum de gaze naturale pentru încălzire GJ

Sediul din Piatra Neamț dotat în anul 2021 cu panouri fotovoltaice cu putere instalată de 40 kWh și devenit prosumator din luna imediat următoare, a produs până la finalul anului 2021 o cantitate de energie regenerabilă de 11 MWh, echivalentul a 39,6 GJ. În 2022, am suplimentat panourile fotovoltaice și am produs 50 MWh, iar în anul 2023 ne dorim să ajungem, cumulat cu noul sediu în construcție, la peste 200 kWh putere instalată. Luăm în considerare extinderea acestui mod de alimentare din surse regenerabile în mai multe locații în care va fi posibil.

Întrucât eforturile noastre au continuat în direcția reducerii consumului, eficientizare energetică și creșterii capacității de producție la sediul din Piatra Neamț, la nivel de companie, creșterea prețurilor la energie nu ne-a afectat semnificativ.

Energie regenerabilă produsă GJ
Energie regenerabilă produsă GJ

De asemenea, am solicitat furnizorilor de energie să ne pună la dispoziție certificate de origine pentru energia consumată de Autonom Services și, la nivelul anului 2022, am primit 28 Garanții de origine, echivalentul a 18,21 MWh, reprezentând 4,7% din energia consumată. La nivelul grupului Autonom, au mai fost transferate de către furnizorii de energie alte garanții de origine echivalentul a 45,32 MWh.

Flotă sustenabilă

Suntem conștienți de volumul ridicat de combustibil fosil pe care îl consumăm prin activitatea operațională, la nivel de lanț valoric. Ca urmare, pe lângă eforturile constante de optimizare a acestui consum și reducerea directă a impactului prin tranziția către o flotă cu emisii scăzute, am continuat și parteneriatul cu Climate Partner, pentru compensarea parțială a emisiilor rezultate din consumul aferent combustibilului furnizat de către OMV/Petrom.

Consum de combustibil / an (Autonom - flota proprie)
Consum de combustibil / an (Autonom - flota proprie)

Se observă o creștere a consumului de combustibil aferent flotei proprii, consecință a revenirii treptate la ritmul normal de activitate anterior pandemiei și a extinderii forței directe de vânzări inclusiv prin integrarea colegilor din echipa Premium Leasing, majoritatea autovehiculelor folosite de angajați fiind auto hibrid cu sursă alternativă benzină. Cu toate acestea, impactul direct la nivelul flotei operaționale este nesemnificativ, rămânând sub 1% din totalul de combustibil consumat la nivelul întregii flote.

Consum de combustibil / an (Autonom - flota clienților)
Consum de combustibil / an (Autonom - flota clienților)

Și la nivelul flotei aflate în utilizarea directă a clienților de leasing operațional și rent-a-car se observă aceeași creștere în rulajul de combustibil, cu aceeași justificare de revenire treptată a afacerii și a activității operaționale, la care se adaugă integrarea flotei de peste 2.600 auto provenită prin achiziția Premium Leasing. În schimb, integrarea unui număr semnificativ de auto electrice în flotă la nivelul anului 2022 s-a resimțit direct în consumul de combustibil sub formă de energie electrică, creșterea fiind exponențială.

la 31 decembrie

Anul

2021

2022

Număr total autovehicule flotă auto

9.672

13.680

Dinamica anuală număr autovehicule flotă auto

11,74%

41,43%

Intrări autovehicule noi în flotă

2.776

6.329

Ieșiri autovehicule rulate din flotă

1.760

2.321

Pondere flotă auto activitate leasing operațional în total flotă

74,78%

79,78%

Pondere flotă activitate rent-a-car în total flotă

25,22%

20,22%

Creșterea turismului și a traficului de pasageri pe aeroporturile din România, precum și dezvoltarea accelerată a produsului Mașina la schimb în caz de accident (Conform legislației române, șoferii păgubiți în accidente rutiere au dreptul de a solicita un autoturism de înlocuire pe perioada reparației, costul acesteia fiind decontat de asigurarea RCA a șoferului vinovat), au contribuit semnificativ la succesul diviziei de rent.

Ca urmare a întârzierilor de livrare a mașinilor noi, dar și a incertitudinilor din piață, companiile au apreciat mai mult flexibilitatea soluțiilor de închiriere pe termen scurt și mediu, pentru a acoperi nevoile imediate de mobilitate.Astfel, serviciile de închiriere pe termen scurt și mediu au fost soluția ideală pentru companiile care au avut nevoi imediate de transport sau care au avut nevoie de mobilitate temporară, până la livrarea mașinilor contractate în leasing operațional.

Desigur, gradul mediu de ocupare al flotei, menținut la nivelul ridicat de anul trecut, este și rezultatul deciziilor de dimensionare optimă a flotei, dar și de eficientizarea modului de organizare, prin crearea unor flote regionale.

Flotă sustenabilă
Eficacitatea acțiunilor întreprinse

Câteva caracteristici specifice flotei clienților de leasing operațional, aferente anului 2022:
  • Vechimea medie a vehiculelor este de 48 luni
  • Dimensiunea flotei destinate închirierii pe termen lung la finalul anului a fost 10.949 vehicule
  • Flota medie / client este de aproximativ 5 auto
Câteva caracteristici specifice flotei clienților de rent-a-car, aferente anului 2022:
  • Vechimea medie a vehiculelor este de 18 luni
  • Dimensiunea medie a flotei destinate închirierii pe termen scurt a fost de 2.731 vehicule
  • Numărul total de zile de închiriere disponibile pentru vehicule a fost de 732.084 zile
  • Rata de utilizare a flotei a fost de 88%

Rata de creștere față de 2021 a numărului de kilometri parcurși de clienții Autonom a fost de 34%, în timp ce ritmul de creștere al flotei a fost de 51% pentru flota de leasing operațional, respectiv 12% pentru flota de rent-a-car.

Eficacitatea acțiunilor întreprinse