1.7. Analiza materialității
Considerând structura de management a sustenabilității la nivel intern, responsabilitatea pentru elaborarea raportului de sustenabilitate și transparență în date calitative și cantitative este coordonată în fiecare an de către Directorul de Sustenabilitate. După integrarea datelor și dezvoltarea raportului de sustenabilitate, CEO-ul (cel mai înalt organism de guvernare) aprobă forma finală a raportului, după verificarea sa și analizarea alinierii cu strategia de sustenabilitate.
Încă din anul 2021, când am dezvoltat Strategia de Sustenabilitate pentru Autonom, ne-am concentrat pe identificarea și analizarea subiectelor materiale relevante pentru activitatea noastră. Efectuăm anual acest demers de analiză atentă a activităților noastre și a valorii adăugate în lanțul nostru valoric considerând o analiză atentă pe riscuri și oportunități. Analiza s-a realizat atât considerând lanțul valoric și amploarea interacțiunilor noastre cu diferite părți interesate cât și aspectele sau subiectele materiale relevante în fiecare etapă din lanț. Am reflectat cu privire la impactul pe care activitatea noastră îl are asupra mediului și societății dar și cu privire la influențele venite din exterior care ar putea afecta afacerea noastră din punct de vedere financiar și al relevanței pentru business. A fost foarte important să identificăm acele subiecte pe care ne concentrăm procesele în sistemul de management al sustenabilității, dar și strategia operațională pentru un control și monitorizare eficientă a indicatorilor operaționali prin procese specifice care să prevină impacturile negative.
Pentru prima oară facem un exercițiu de analiză a dublei materialități. Pentru acest proces partea de consultare a părților interesate interne și externe reprezintă o parte definitorie în elaborarea matricei de materialitate atât din perspectiva internă a poziției managementului, față de subiectele cheie, cât și din perspectiva și viziunea altor stakeholderi interni și externi. De asemenea, pentru a aplica perspectiva impactului mediului exterior asupra business-ului, am desfășurat interviuri cu managementul intern dar și cu manageri externi organizației (din grupul de clienți).
Odată cu reanalizarea anuală a listei de subiecte materiale, pentru activitățile aferente anului 2022, au fost identificate aspecte sinergice din perspectiva operațională cu potențial impact, pe care am dorit să le agregăm și astfel am definit noul subiect ”Managementul resurselor”, unde am convenit să abordăm aspectele de energie și combustibili utilizați pentru flota proprie a companiei. De asemenea am redenumit subiectul de anul trecut ”Managementul Deșeurilor & Materialelor Periculoase” cu ”Deșeuri și materiale periculoase”. Am introdus pentru anul acesta în analiză, evaluare și prezentare un subiect material nou dar relevant pentru business-ul nostru și anume ”Performanța economică”.
Temele materiale relevante pentru companie sunt:
Afacerea sustenabilă & Guvernanță | |
Guvernanța Corporativă și Conformarea | Derularea activității noastre are la bază respectarea principiilor de integritate, transparență și respect pentru societate și mediu, cu o abordare sistematică privind gestionarea riscurilor și conformitatea. |
Performanța Economică | Îndeplinirea țintelor și obiectivelor noastre strategice duce la creșterea și dezvoltarea afacerii și contribuie la economia locală (prin plata de salarii și taxe etc.). Susținem dezvoltarea economică verde prin oferirea de soluții pentru mobilitate sustenabilă în comunitățile locale și segmentul de business. |
Managementul Lanțului de Aprovizionare | Prin intermediul parteneriatelor, promovăm valorile Autonom în cadrul interacțiunilor noastre sociale și de afaceri, inclusiv în lanțul valoric. Dezvoltăm împreună servicii personalizate. |
Etică în Afaceri și Transparență | Identificăm acest aspect de materialitate drept fundamental pentru compania noastră. Suntem dedicați respectării și promovării unor practici comerciale corecte și loiale. Avem toleranță zero față de mită și acte de corupție, oriunde și sub orice formă ar putea fi întâlnite. |
Securitatea Datelor | Securizarea datelor și protecția cibernetică e importantă pentru noi. Aplicăm soluțiile potrivite pentru a putea asigura în continuare securitatea tuturor datelor clienților pe care le gestionăm. |
Satisfacția Clienților, Vânzarea și Practica Pieței | Considerăm practicile loiale ca fiind singurele instrumente care ne pot ajuta să arătăm respect față de dezvoltarea pieței și față de cerințele sale exigente. De asemenea, ne respectăm concurenții și ne concentrăm în principal pe nevoile pieței. |
Mediu | |
Emisii de GES și Impactul asupra climei | Încălzirea globală datorată emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) generate de activitățile umane este o provocare pentru omenire. Ne asumăm să contribuim la diminuarea efectelor printr-o tranziție către o mobilitate sustenabilă care să fie în asentiment cu cerințele clienților noștri. |
Managementul resurselor | Gestionarea corectă a energiei, combustibilului și a altor resurse implicate în rutina zilnică a operațiunilor noastre poate conduce la beneficii de mediu, sociale și economice. |
Deșeuri și materiale periculoase | Rezultatele activității noastre pot genera unele efecte negative importante asupra mediului și economiei. Depunem eforturi pentru a gestiona corect deșeurile prin menținerea unor acțiuni adecvate de reciclare. |
Oameni & comunitate | |
Implicarea în Comunitate | Angajații noștri sunt parte activă a comunităților din care fac parte, fiind implicați constant în proiecte de educație, societate și sport. Responsabilitatea de a ne implica în comunitate, în zona de educație, s-a materializat în special prin proiectele derulate de Fundația Autonom. |
Sănătatea și Siguranța Angajaților | Nevoile angajaților noștri, care au un rol esențial în succesul afacerii noastre, sunt acoperite prin echipamentele, dispozitivele și instrucțiunile necesare pentru a asigura un loc de muncă sigur. |
Starea de bine și Dezvoltarea Angajaților | Atragerea și păstrarea oamenilor talentați este îndeplinită prin asigurarea unui mediu de lucru prietenos și sigur, unde atitudinea pozitivă este cheia bunăstării angajaților noștri. Punem accent pe dezvoltarea personală ca practică zilnică și ne concentrăm pe acest subiect în evaluările semestriale. |
Calitatea Educației | Proiectele de promovare a învățării și lecturii în comunitățile noastre și către partenerii noștri contribuie la creșterea gradului de conștientizare cu privire la un comportament mai sustenabil și acțiuni climatice. |
Diversitate, Egalitate & Drepturile Omului | Încurajăm diversitatea și nu tolerăm niciun fel de comportament ostil în această privință. Tratăm cu maximă atenție acest subiect și ne asigurăm că drepturile omului sunt întotdeauna respectate în compania noastră și în alte contexte externe. Prețuim egalitatea de gen și avem o poziție puternică în ceea ce privește femeile în funcții de conducere. |
Condiții de Muncă | Suntem dedicați oferirii celor mai bune soluții cu privire la asigurarea de condiții de muncă adecvate pentru angajații noștri. Personalizăm și dotăm toate zonele noastre de lucru cu materialele necesare pentru domeniul nostru de afaceri. |
Metodologia de analiză a materialității a urmărit conceptul de dublă materialitate, evaluarea cantitativă a subiectelor materiale Autonom ținând cont de:
- relevanța pentru
afacere – perspectiv ă outside - in - impactul social și de mediu al organizației în
comunitate – perspectiv ă inside - out
Fiecare subiect material (din cele 15 subiecte materiale) prezintă un impact economic asupra companiei (dimensiunea Relevanța pentru afacere) și un impact asupra mediului și societății (dimensiunea Impactul organizației în comunitate), iar explicarea diferitelor tipuri de impacturi asupra factorilor economici, sociali și de mediu se regăsesc în cadrul prezentului raport pentru fiecare aspect material în parte în capitole distincte.
Conceptul de dublă materialitate a fost integrat în procesul de consultare a părților interesate, pentru care am folosit trei metode de implicare a stakeholderilor:
Metodă de consultare stakeholderi | Rezultat / scop |
---|---|
Chestionar online lansat intern/extern | Cuantificarea impactului organizației asupra comunității pentru fiecare aspect material identificat (perspectivă 391 răspunsuri |
Interviuri unu la unu cu funcții de management intern/extern | Cuantificarea relevanței pentru afacere a fiecărui aspect material (perspectivă outside-in) 5 interviuri |
Pentru realizarea raportului și concentrarea eforturilor noastre de a fi transparenți și receptivi la recomandările stakeholderilor noștri în perioada ianuarie - februarie 2023 am lansat chestionarea către toți stakeholderii noștri, iar în luna martie 2023 am realizat cinci interviuri cu persoane din managementul companiei Autonom și un interviu cu managerul unei companii din grupul de stakeholder
S-au agregat și evaluat un număr de 391 de răspunsuri. Partiția răspunsurilor este echilibrată INTERN/EXTERN. Se observă că o mare parte din respondenți sunt părți interesate interne (angajați), dar acest aspect se explică prin faptul că numărul lor este mult mai mare. Numărul mare de răspunsuri din partea angajaților ne bucură pentru că ei și-au dat concursul în parcursul nostru important în domeniul raportării performanțelor în sustenabilitate și definirea de noi acțiuni importante. De asemenea, suntem recunoscători că au răspuns solicitărilor noastre de chestionare persoane din toate grupurile cheie de stakeholderi Autonom.
Cuantificarea și evaluarea finală a rezultatelor și definirea dublei matrici de materialitate a luat în considerare anumite limitări conform rezultatului cartografierii părților interesate.
Recomandările venite din partea stakeholderilor noștri de-a lungul chestionării sunt evidențiate la capitolul ”Implicarea și relația noastră cu stakeholderii”.
Categorie grup/parte interesată | Grupuri de părți interesate | Partiția răspunsurilor, % |
---|---|---|
Intern | Management | 6,65% |
Intern | Angajat în agenție/funcție suport (Autonom) | 43,99% |
Extern | Autoritate Publică/Primărie | 0,26% |
Extern | Client | 34,53% |
Extern | Furnizor de servicii / materiale directe/ utilități/altele | 6,65% |
Extern | Investitor/Analist/Reprezentant bancă/Companie de rating | 1,02% |
Extern | Media (presă/social-media) | 0,51% |
Extern | ONG internațional/local/Asociație Profesională | 1,79% |
Extern | Vecini/Proprietar spațiu închiriat de către companie | 0,51% |
Extern | Universitate/Școală/Grădiniță | 2,81% |
Extern | Altă categorie | 1,28% |
Matricea de materialitate
Rezultatele procesului de consultare prin chestionare și prin interviuri ne-au ajutat să definim matricea de materialitate dar să evidențiem și o listă cu riscuri și oportunități.
Delinierea subiectelor materiale pe care s-a concentrat raportarea și dezvăluirea de date a fost făcută din două perspective:
- potențiala dimensiune a impactului în comunitate (mediu și social), controlul și gestionarea acestora
- relevanța pentru business și evidențierea potențialului impact pe capitalul financiar al acelor subiecte materiale care aduc mai multe riscuri decât oportunități dacă nu sunt gestionate echilibrat și conform la nivel de business.
Limitele temelor materiale
Dimensiune/Tema materială/Tip de parte interesată | Domeniu de aplicare / Limitări | |||
---|---|---|---|---|
Intern | Limitări | Extern | Limitări | |
Business | ||||
Guvernanță Corporativă & Conformitate | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ||
Performanța economică | AUT | AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Managementul Lanțului de Aprovizionare | AUT | ✓ | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ |
Etică în Afaceri & Transparență | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Securitatea Datelor | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Satisfacția Clienților, Vânzarea & Practici de Piață | AUT | ✓ | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | |
Mediu | ||||
Managementul resurselor | AUT | ✓ | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ |
Deșeuri și materiale periculoase | AUT | ✓ | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ |
Emisiile de gaze cu efect de seră & Impactul Asupra Climei | AUT | F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Social | ||||
Implicarea în Comunitate | AUT | ✓ | C, F, IARB, AUP, M, PS, U, V, ALT | |
Sănătatea și Siguranța Angajaților | AUT | C, F, IARB, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Starea de bine și Dezvoltarea Angajaților | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Calitatea Educației | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ | |
Diversitate, Egalitate & Drepturile Omului | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ||
Condiții de Muncă | AUT | C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT | ✓ |
Notă:
Interpretarea rezultatelor
Relevanța pentru business
Cuantificarea relevanței pentru afacere a fiecărui aspect material a fost determinată folosind date colectate în cadrul interviurilor unu la unu, care au furnizat informații cu privire la șanse și riscuri pentru fiecare aspect material în parte.
Impactul organizației în comunitate
Cuantificarea impactului organizației asupra comunității a ținut cont de impactul pozitiv și impactul negativ generat de fiecare aspect material asupra factorilor de mediu și sociali, folosind ca date de intrare calificativele acordate de stakeholderi în chestionarul online.
Matricea arată importanța subiectelor materiale pentru părțile interesate din perspectiva decizională a părților interesate și evidențiază acele subiecte materiale care pot aduce un impact asupra mediului sau societății.
De-a lungul interviurilor am identificat riscuri și oportunități pe care le detaliem mai jos. Acestea sunt foarte bine cunoscute la nivel intern și există procese de adresare a lor. Oportunitățile își vor regăsi întotdeauna o pondere foarte mare în adresare rapidă iar riscurile sunt diminuate prin diferite acțiuni care să preîntâmpine efectele negative sau un impact financiar nedorit.
Arie | Riscuri identificate | Oportunități identificate |
---|---|---|
Business | Evenimente de marketing sau comunicare care contravin culturii și principiilor organizaționale | Potențial de creștere a afacerii prin diversificarea portofoliilor de servicii oferite dar și de creștere a maturității piețelor în care activăm |
Dezvoltarea afacerii odată cu nevoia de digitalizare poate aduce sincope la nivel operațional | ||
Atacurile cibernetice intensificate conduc la migrarea sistemelor organizației în Cloud ceea ce nu diminuează riscurile pe de-a întregul. | Testarea unor sisteme noi sigure cu risc breșe foarte mic. Testarea continuă deja există la nivelul organizației | |
Disponibilitate redusă la dealeri pentru mașini LEV. Termene de livrare crescute ale mașinilor care pot conduce la nemulțumirea clienților | Clienții mulțumiți vor recomanda serviciile Autonom mai departe | |
Mașinile LEV performante cu o autonomie mare sunt foarte scumpe | Conștientizare a clienților pentru substituție | |
Statul nu susține substituția flotei organizației pe flotă LEV | Abordăm incentivarea și alocarea profitului sferic | |
Mediu | Limitarea resurselor unde noi nu avem control. Creșterea necontrolată a prețurilor sau raționalizarea | Sprijinirea clienților în tranziția către mobilitate cu emisii reduse de carbon (electrice, Hibrid) |
Infrastructură deficitară la nivel național pentru încărcarea mașinilor electrice | Generarea de business și parteneriate în domeniul reciclării și revalorificării deșeurilor | |
Reticența oamenilor de afaceri de a face tranziția către mașini cu emisii reduse pe motivul lipsei infrastructurii de încărcare | Generarea de colaborări cu clienții prin oferirea de mașini pe combustibil doar pentru deplasări inter-city. Utilizarea LEV-urilor în mediul urban. | |
Nu există date suficiente privind costurile de mentenanță pe termen lung la LEV-uri | Achiziția de LEV-uri cu autonomie mare. Conștientizare și promovare în rândul clienților | |
Lucrăm cu active care poluează | Venim cu soluții de mobilitate sustenabilă și conștientizăm tranziția pentru clienții noștri | |
Social | Pierderea interesului în rândul tinerilor pentru educație și competențe specifice în general, poate conduce la o lipsă de personal în viitor | Colaborări interne și externe pe vârful piramidei de nevoi |
Suprasolicitarea angajaților din partea clienților poate conduce la stress | Educație antreprenorială a tinerilor, viitorilor angajați Autonom. Condiții de muncă plăcute, o grijă permanentă față de angajați | |
Zona de remunerare are un impact semnificativ în atragerea oamenilor cu competențe. | Susținem și facem loc pentru inovare. O oportunitate continuă. Menținerea culturii organizaționale. ”Learning Organization”, încrederea pe care o acordăm angajaților în puterea de transformare |