1.7. Analiza materialității

Considerând structura de management a sustenabilității la nivel intern, responsabilitatea pentru elaborarea raportului de sustenabilitate și transparență în date calitative și cantitative este coordonată în fiecare an de către Directorul de Sustenabilitate. După integrarea datelor și dezvoltarea raportului de sustenabilitate, CEO-ul (cel mai înalt organism de guvernare) aprobă forma finală a raportului, după verificarea sa și analizarea alinierii cu strategia de sustenabilitate.

Încă din anul 2021, când am dezvoltat Strategia de Sustenabilitate pentru Autonom, ne-am concentrat pe identificarea și analizarea subiectelor materiale relevante pentru activitatea noastră. Efectuăm anual acest demers de analiză atentă a activităților noastre și a valorii adăugate în lanțul nostru valoric considerând o analiză atentă pe riscuri și oportunități. Analiza s-a realizat atât considerând lanțul valoric și amploarea interacțiunilor noastre cu diferite părți interesate cât și aspectele sau subiectele materiale relevante în fiecare etapă din lanț. Am reflectat cu privire la impactul pe care activitatea noastră îl are asupra mediului și societății dar și cu privire la influențele venite din exterior care ar putea afecta afacerea noastră din punct de vedere financiar și al relevanței pentru business. A fost foarte important să identificăm acele subiecte pe care ne concentrăm procesele în sistemul de management al sustenabilității, dar și strategia operațională pentru un control și monitorizare eficientă a indicatorilor operaționali prin procese specifice care să prevină impacturile negative.

Pentru prima oară facem un exercițiu de analiză a dublei materialități. Pentru acest proces partea de consultare a părților interesate interne și externe reprezintă o parte definitorie în elaborarea matricei de materialitate atât din perspectiva internă a poziției managementului, față de subiectele cheie, cât și din perspectiva și viziunea altor stakeholderi interni și externi. De asemenea, pentru a aplica perspectiva impactului mediului exterior asupra business-ului, am desfășurat interviuri cu managementul intern dar și cu manageri externi organizației (din grupul de clienți).

1.7. Analiza materialității

Odată cu reanalizarea anuală a listei de subiecte materiale, pentru activitățile aferente anului 2022, au fost identificate aspecte sinergice din perspectiva operațională cu potențial impact, pe care am dorit să le agregăm și astfel am definit noul subiect ”Managementul resurselor”, unde am convenit să abordăm aspectele de energie și combustibili utilizați pentru flota proprie a companiei. De asemenea am redenumit subiectul de anul trecut ”Managementul Deșeurilor & Materialelor Periculoase” cu ”Deșeuri și materiale periculoase”. Am introdus pentru anul acesta în analiză, evaluare și prezentare un subiect material nou dar relevant pentru business-ul nostru și anume ”Performanța economică”.

Temele materiale relevante pentru companie sunt:

Afacerea sustenabilă & Guvernanță

Guvernanța Corporativă și Conformarea

Derularea activității noastre are la bază respectarea principiilor de integritate, transparență și respect pentru societate și mediu, cu o abordare sistematică privind gestionarea riscurilor și conformitatea.

Performanța Economică

Îndeplinirea țintelor și obiectivelor noastre strategice duce la creșterea și dezvoltarea afacerii și contribuie la economia locală (prin plata de salarii și taxe etc.). Susținem dezvoltarea economică verde prin oferirea de soluții pentru mobilitate sustenabilă în comunitățile locale și segmentul de business.

Managementul Lanțului de Aprovizionare

Prin intermediul parteneriatelor, promovăm valorile Autonom în cadrul interacțiunilor noastre sociale și de afaceri, inclusiv în lanțul valoric. Dezvoltăm împreună servicii personalizate.

Etică în Afaceri și Transparență

Identificăm acest aspect de materialitate drept fundamental pentru compania noastră. Suntem dedicați respectării și promovării unor practici comerciale corecte și loiale. Avem toleranță zero față de mită și acte de corupție, oriunde și sub orice formă ar putea fi întâlnite.

Securitatea Datelor

Securizarea datelor și protecția cibernetică e importantă pentru noi. Aplicăm soluțiile potrivite pentru a putea asigura în continuare securitatea tuturor datelor clienților pe care le gestionăm.

Satisfacția Clienților, Vânzarea și Practica Pieței

Considerăm practicile loiale ca fiind singurele instrumente care ne pot ajuta să arătăm respect față de dezvoltarea pieței și față de cerințele sale exigente. De asemenea, ne respectăm concurenții și ne concentrăm în principal pe nevoile pieței.

Mediu

Emisii de GES și Impactul asupra climei

Încălzirea globală datorată emisiilor de GES (gaze cu efect de seră) generate de activitățile umane este o provocare pentru omenire. Ne asumăm să contribuim la diminuarea efectelor printr-o tranziție către o mobilitate sustenabilă care să fie în asentiment cu cerințele clienților noștri.

Managementul resurselor

Gestionarea corectă a energiei, combustibilului și a altor resurse implicate în rutina zilnică a operațiunilor noastre poate conduce la beneficii de mediu, sociale și economice.

Deșeuri și materiale periculoase

Rezultatele activității noastre pot genera unele efecte negative importante asupra mediului și economiei. Depunem eforturi pentru a gestiona corect deșeurile prin menținerea unor acțiuni adecvate de reciclare.

Oameni & comunitate

Implicarea în Comunitate

Angajații noștri sunt parte activă a comunităților din care fac parte, fiind implicați constant în proiecte de educație, societate și sport. Responsabilitatea de a ne implica în comunitate, în zona de educație, s-a materializat în special prin proiectele derulate de Fundația Autonom.

Sănătatea și Siguranța Angajaților

Nevoile angajaților noștri, care au un rol esențial în succesul afacerii noastre, sunt acoperite prin echipamentele, dispozitivele și instrucțiunile necesare pentru a asigura un loc de muncă sigur.

Starea de bine și Dezvoltarea Angajaților

Atragerea și păstrarea oamenilor talentați este îndeplinită prin asigurarea unui mediu de lucru prietenos și sigur, unde atitudinea pozitivă este cheia bunăstării angajaților noștri. Punem accent pe dezvoltarea personală ca practică zilnică și ne concentrăm pe acest subiect în evaluările semestriale.

Calitatea Educației

Proiectele de promovare a învățării și lecturii în comunitățile noastre și către partenerii noștri contribuie la creșterea gradului de conștientizare cu privire la un comportament mai sustenabil și acțiuni climatice.

Diversitate, Egalitate & Drepturile Omului

Încurajăm diversitatea și nu tolerăm niciun fel de comportament ostil în această privință. Tratăm cu maximă atenție acest subiect și ne asigurăm că drepturile omului sunt întotdeauna respectate în compania noastră și în alte contexte externe. Prețuim egalitatea de gen și avem o poziție puternică în ceea ce privește femeile în funcții de conducere.

Condiții de Muncă

Suntem dedicați oferirii celor mai bune soluții cu privire la asigurarea de condiții de muncă adecvate pentru angajații noștri. Personalizăm și dotăm toate zonele noastre de lucru cu materialele necesare pentru domeniul nostru de afaceri.

Metodologia de analiză a materialității a urmărit conceptul de dublă materialitate, evaluarea cantitativă a subiectelor materiale Autonom ținând cont de:
  • relevanța pentru afacere – perspectivă outside - in
  • impactul social și de mediu al organizației în comunitate – perspectivă inside - out

Fiecare subiect material (din cele 15 subiecte materiale) prezintă un impact economic asupra companiei (dimensiunea Relevanța pentru afacere) și un impact asupra mediului și societății (dimensiunea Impactul organizației în comunitate), iar explicarea diferitelor tipuri de impacturi asupra factorilor economici, sociali și de mediu se regăsesc în cadrul prezentului raport pentru fiecare aspect material în parte în capitole distincte.

Conceptul de dublă materialitate a fost integrat în procesul de consultare a părților interesate, pentru care am folosit trei metode de implicare a stakeholderilor:

Metodă de consultare stakeholderi

Rezultat / scop

Chestionar online lansat intern/extern

Cuantificarea impactului organizației asupra comunității pentru fiecare aspect material identificat (perspectivă inside – out)

391 răspunsuri

Interviuri unu la unu cu funcții de management intern/extern

Cuantificarea relevanței pentru afacere a fiecărui aspect material (perspectivă outside-in)

5 interviuri

Pentru realizarea raportului și concentrarea eforturilor noastre de a fi transparenți și receptivi la recomandările stakeholderilor noștri în perioada ianuarie - februarie 2023 am lansat chestionarea către toți stakeholderii noștri, iar în luna martie 2023 am realizat cinci interviuri cu persoane din managementul companiei Autonom și un interviu cu managerul unei companii din grupul de stakeholder clienți. Consultarea prin chestionare s-a realizat atât cu părți interesate din România cât și din alte țări. Interviurile au fost realizate de către consultanții noștri pentru a putea crea imparțialitate pe facilitare dar și pentru a reuși să surprindem foarte bine aspectele cu mare influență asupra business-ului și anume oportunitățile și riscurile.

S-au agregat și evaluat un număr de 391 de răspunsuri. Partiția răspunsurilor este echilibrată INTERN/EXTERN. Se observă că o mare parte din respondenți sunt părți interesate interne (angajați), dar acest aspect se explică prin faptul că numărul lor este mult mai mare. Numărul mare de răspunsuri din partea angajaților ne bucură pentru că ei și-au dat concursul în parcursul nostru important în domeniul raportării performanțelor în sustenabilitate și definirea de noi acțiuni importante. De asemenea, suntem recunoscători că au răspuns solicitărilor noastre de chestionare persoane din toate grupurile cheie de stakeholderi Autonom.

Cuantificarea și evaluarea finală a rezultatelor și definirea dublei matrici de materialitate a luat în considerare anumite limitări conform rezultatului cartografierii părților interesate.

Recomandările venite din partea stakeholderilor noștri de-a lungul chestionării sunt evidențiate la capitolul ”Implicarea și relația noastră cu stakeholderii”.

Categorie grup/parte interesată

Grupuri de părți interesate

Partiția răspunsurilor, %

Intern

Management

6,65%

Intern

Angajat în agenție/funcție suport (Autonom)

43,99%

Extern

Autoritate Publică/Primărie

0,26%

Extern

Client

34,53%

Extern

Furnizor de servicii / materiale directe/ utilități/altele

6,65%

Extern

Investitor/Analist/Reprezentant bancă/Companie de rating

1,02%

Extern

Media (presă/social-media)

0,51%

Extern

ONG internațional/local/Asociație Profesională

1,79%

Extern

Vecini/Proprietar spațiu închiriat de către companie

0,51%

Extern

Universitate/Școală/Grădiniță

2,81%

Extern

Altă categorie

1,28%

1.7. Analiza materialității

Matricea de materialitate

Rezultatele procesului de consultare prin chestionare și prin interviuri ne-au ajutat să definim matricea de materialitate dar să evidențiem și o listă cu riscuri și oportunități.

Delinierea subiectelor materiale pe care s-a concentrat raportarea și dezvăluirea de date a fost făcută din două perspective:

  • potențiala dimensiune a impactului în comunitate (mediu și social), controlul și gestionarea acestora
  • relevanța pentru business și evidențierea potențialului impact pe capitalul financiar al acelor subiecte materiale care aduc mai multe riscuri decât oportunități dacă nu sunt gestionate echilibrat și conform la nivel de business.
Tema materială pentru aria de Business

Limitele temelor materiale

Conținutul prezentului raport a fost definit considerând aceste limitări și interese.

Dimensiune/Tema materială/Tip de parte interesată

Domeniu de aplicare / Limitări

Intern

Limitări

Extern

Limitări

Business

Guvernanță Corporativă & Conformitate

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Performanța economică

AUT

AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Managementul Lanțului de Aprovizionare

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Etică în Afaceri & Transparență

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Securitatea Datelor

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Satisfacția Clienților, Vânzarea & Practici de Piață

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Mediu

Managementul resurselor

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Deșeuri și materiale periculoase

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Emisiile de gaze cu efect de seră & Impactul Asupra Climei

AUT

F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Social

Implicarea în Comunitate

AUT

C, F, IARB, AUP, M, PS, U, V, ALT

Sănătatea și Siguranța Angajaților

AUT

C, F, IARB, M, ONG, PS, U, V, ALT

Starea de bine și Dezvoltarea Angajaților

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Calitatea Educației

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Diversitate, Egalitate & Drepturile Omului

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Condiții de Muncă

AUT

C, F, IARB, AUP, M, ONG, PS, U, V, ALT

Notă:

AUT – includ angajații Autonom, Managementul, Acționarii

IARB – includ investitorii, analiștii și reprezentanți ai băncilor

F – includ furnizori de servicii comerciale, utilități, gestionare deșeuri și furnizorii de material

C – Clienții

AUP – Autorități publice

ONG – Organizații non-guvernamentale

U – Universități, instituții de învățământ

M – Media – Presă

V – Vecini

PS – Proprietar spațiu

ALT – alte categorii

Interpretarea rezultatelor

Relevanța pentru business

Cuantificarea relevanței pentru afacere a fiecărui aspect material a fost determinată folosind date colectate în cadrul interviurilor unu la unu, care au furnizat informații cu privire la șanse și riscuri pentru fiecare aspect material în parte.

Impactul organizației în comunitate

Cuantificarea impactului organizației asupra comunității a ținut cont de impactul pozitiv și impactul negativ generat de fiecare aspect material asupra factorilor de mediu și sociali, folosind ca date de intrare calificativele acordate de stakeholderi în chestionarul online.

Matricea arată importanța subiectelor materiale pentru părțile interesate din perspectiva decizională a părților interesate și evidențiază acele subiecte materiale care pot aduce un impact asupra mediului sau societății.

De-a lungul interviurilor am identificat riscuri și oportunități pe care le detaliem mai jos. Acestea sunt foarte bine cunoscute la nivel intern și există procese de adresare a lor. Oportunitățile își vor regăsi întotdeauna o pondere foarte mare în adresare rapidă iar riscurile sunt diminuate prin diferite acțiuni care să preîntâmpine efectele negative sau un impact financiar nedorit.

Impactul organizației în comunitate

Arie

Riscuri identificate

Oportunități identificate

Business

Evenimente de marketing sau comunicare care contravin culturii și principiilor organizaționale

Potențial de creștere a afacerii prin diversificarea portofoliilor de servicii oferite dar și de creștere a maturității piețelor în care activăm

Dezvoltarea afacerii odată cu nevoia de digitalizare poate aduce sincope la nivel operațional

Atacurile cibernetice intensificate conduc la migrarea sistemelor organizației în Cloud ceea ce nu diminuează riscurile pe de-a întregul.

Testarea unor sisteme noi sigure cu risc breșe foarte mic. Testarea continuă deja există la nivelul organizației

Disponibilitate redusă la dealeri pentru mașini LEV. Termene de livrare crescute ale mașinilor care pot conduce la nemulțumirea clienților

Clienții mulțumiți vor recomanda serviciile Autonom mai departe

Mașinile LEV performante cu o autonomie mare sunt foarte scumpe

Conștientizare a clienților pentru substituție

Statul nu susține substituția flotei organizației pe flotă LEV

Abordăm incentivarea și alocarea profitului sferic

Mediu

Limitarea resurselor unde noi nu avem control. Creșterea necontrolată a prețurilor sau raționalizarea

Sprijinirea clienților în tranziția către mobilitate cu emisii reduse de carbon (electrice, Hibrid)

Infrastructură deficitară la nivel național pentru încărcarea mașinilor electrice

Generarea de business și parteneriate în domeniul reciclării și revalorificării deșeurilor

Reticența oamenilor de afaceri de a face tranziția către mașini cu emisii reduse pe motivul lipsei infrastructurii de încărcare

Generarea de colaborări cu clienții prin oferirea de mașini pe combustibil doar pentru deplasări inter-city. Utilizarea LEV-urilor în mediul urban.

Nu există date suficiente privind costurile de mentenanță pe termen lung la LEV-uri

Achiziția de LEV-uri cu autonomie mare. Conștientizare și promovare în rândul clienților

Lucrăm cu active care poluează

Venim cu soluții de mobilitate sustenabilă și conștientizăm tranziția pentru clienții noștri

Social

Pierderea interesului în rândul tinerilor pentru educație și competențe specifice în general, poate conduce la o lipsă de personal în viitor

Colaborări interne și externe pe vârful piramidei de nevoi

Suprasolicitarea angajaților din partea clienților poate conduce la stress

Educație antreprenorială a tinerilor, viitorilor angajați Autonom. Condiții de muncă plăcute, o grijă permanentă față de angajați

Zona de remunerare are un impact semnificativ în atragerea oamenilor cu competențe.

Susținem și facem loc pentru inovare. O oportunitate continuă. Menținerea culturii organizaționale. ”Learning Organization”, încrederea pe care o acordăm angajaților în puterea de transformare