1.6. Implicarea și relația noastră cu stakeholderii
Părțile interesate sunt definite ca orice grup de persoane sau orice persoană care influențează sau este afectată de activitatea organizației noastre sau care poate influența valorile organizației noastre.
Deoarece părțile interesate (interne și externe) fac parte din contextul în care organizația noastră își desfășoară activitatea, principalele părți interesate și interesele lor cu privire la organizație sunt identificate și sunt determinate obligațiile aferente.
Aceste obligații sunt luate în considerare pentru menținerea sistemului de management:
- Grupuri / persoane / organizații care interacționează cu organizația;
- Grupuri / persoane / organizații care au autoritate asupra organizației;
- Grupuri / persoane / organizații care sunt influențate de organizație.
Domeniul de analiză și identificare a părților interesate ale companiei noastre este extrem de larg și variat, ca urmare, identificarea părților interesate s-a realizat prin segmentarea în funcție de intensitatea relației:
- Zona centrală - relații continue (angajați, management, acționari etc.);
- Zona externă - relații discontinue (on & off) (clienți, furnizori, vecini, asiguratori etc.);
- Zona periferică - relații ocazionale (contextuale) (universități, asociații profesionale, ONG-uri etc.).
Am supus din nou analizei grupurile de părți interesate, ca parte a procesului de materialitate, în prima parte a anului 2023. Am identificat și evaluat riscurile și oportunitățile și în anul 2022, considerând atât analiza lanțului valoric cât și analiza nevoilor și așteptărilor părților interesate.
Ținând cont de nevoile specifice ale părților interesate identificate prin cartografierea hărții de interes - nevoi, cu acele grupuri cu influența medie și ridicată asupra organizației, Autonom dezvoltă activități specifice de implicare, creând în mod transparent parteneriate pe termen mediu și lung pentru înțelegerea nevoilor și așteptărilor reciproce.
Principalele grupuri de părți interesate | Tipul părților interesate interne/externe | Nivelul de interes în organizație (Scăzut, mediu, ridicat) | Nivel de putere/influență (Scăzut, Mediu, Ridicat) | Tipul de interacțiune dorit |
---|---|---|---|---|
Angajații agențiilor sau în funcții suport | Intern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Management | Intern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Acționari | Intern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Clienți | Extern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Furnizor de servicii / materiale directe/ utilități/altele | Extern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Investitor/Analist/ Reprezentant bancă/Companie de rating | Extern | Ridicat | Ridicat | Dialoguri intense, proces de implicare cu acțiuni specifice |
Universități/Școli/ Grădinițe | Extern | Mediu | Mediu | Informare, comunicare și satisfacerea așteptărilor |
ONG-uri internaționale/ locale/Asociații profesionale | Extern | Mediu | Mediu | Informare, comunicare și satisfacerea așteptărilor |
Presă/mass-media /bloggeri-social media | Extern | Mediu | Mediu | Informare, comunicare și satisfacerea așteptărilor |
Autorități publice/primării | Extern | Mediu | Scăzut | Informare |
Vecini/proprietari spațiu închiriat de către companie | Extern | Mediu | Scăzut | Informare |
Competitori | Extern | Mediu | Scăzut | Informare |
Potențiali angajați | Extern | Mediu | Scăzut | Informare |
Specific la nivelul anului 2022 am desfășurat următoarele activități de angajare și dialog care ne-au ajutat să implementăm oportunitățile din piață și să diminuăm unele riscuri care ne-ar fi afectat afacerea și obiectivele noastre strategice. Căutăm să construim relații strânse cu stakeholderii noștrii și încercăm să asigurăm un echilibru între operațiunile noastre și așteptările lor.
Implicarea Stakeholderilor externi
- Întâlniri și vizite de lucru împreună cu diverși parteneri instituționali externi precum BERD și BEI. Cu Banca Europeană de Investiții am dezvoltat un dialog despre posibilitatea obținerii unei finanțări pentru a accelera procesul nostru de tranziție către o flotă mai verde, concretizat în împrumutul în valoare de 15 milioane euro obținut în toamna anului 2022. Am primit și vizita reprezentanților BERD pentru consolidarea relației și monitorizarea îndeplinirii obiectivelor asumate.
- Întâlniri de business și dialog pentru o colaborare pe termen lung. Am continuat întâlnirile cu producătorii auto. La nivelul anului 2022 managementul organizației a avut întâlniri cu reprezentanți ai companiei Tesla pentru stabilirea parametrilor contractului aferent achiziției de mașini electrice.
- Promovare directă către clienți a tranziției către o mobilitate verde. Am demarat și realizat diverse întâlniri și prezentări cu clienții despre tranziția către flote cu emisii mai scăzute.
- Consultări și grupuri de lucru în diverse asociații și inițiative, cluburi de business locale.
- Evaluarea satisfacției clienților, prin colectarea feedback-urilor directe și monitorizarea scorului NPS aferent principalelor servicii oferite.
- Proiecte legate de comunitate, cu implicarea directă a angajaților.
- Business Elite - evenimente dedicate comunităților de business locale.
- Canale de comunicare social media. Răspundem la toate întrebările care sunt lansate pe aceste canale comunicând într-un mod eficient prin diferite mijloace și clarificăm aspecte cheie lansate de clienți sau alte părți interesate.
- Chestionări și evaluări online cu privire la importanța și relevanța aspectelor materiale de sustenabilitate din perspectiva externă.
Implicarea Stakeholderilor interni
- Inițiative interne de angajare și consultare angajați și management, sub forma de proiecte, training-uri și workshop-uri.
- Culegere feedback intern la 3 luni de la angajare dar și la plecarea din organizație.
- Chestionări și evaluări online cu privire la importanța și relevanța aspectelor materiale de sustenabilitate din perspectiva internă a angajaților.
De-a lungul consultărilor lansate în vederea analizării aspectelor materiale relevante din perspectiva internă și externă, respectiv pentru conturarea informațiilor aferente capitolului specific din Raportul de Sustenabilitate, am primit o serie de sugestii și recomandări din partea stakeholderilor noștri. O parte dintre acestea au fost considerate relevante și sunt în vederea Comitetului Strategic de Sustenabilitate, altele sunt deja cuprinse în diverse inițiative interne sau externe pe care le vom continua.
Pentru a avea o vedere de ansamblu mai structurată, le-am încadrat în categoriile aferente celor trei piloni ESG (Environment/Mediu, Social/Social, Governance/Guvernanță) dar nu am uitat să ținem cont și de încurajările primite de la respondenți.
Mediu |
---|
|
Social |
---|
|
Guvernanță - Economic |
---|
|
Motivaționale |
---|
|
Analizând recomandările primite în anul anterior în urma procesului de consultare a stakeholderilor, se constată implementarea cu succes a majorității propunerilor. Sinteza acestora poate fi regăsită în tabelul alăturat.
Recomandări 2021 (sinteză) | Observații / Prelucrare | Status 2022 |
---|---|---|
Pilon mediu | ||
Achiziționarea de mașini hibride și electrice pentru flota închiriabilă/Electrificarea flotei auto închiriabilă | Este parte din programul de substituție conform Strategiei de Sustenabilitate. Am obținut o finanțare de la Banca Europeană de Investiții, în valoare de 15 mil euro, special în acest scop. Primele auto din cele 200 Tesla comandate, au sosit în primul trimestru al anului 2023. | Realizat și vom continua |
Afișarea normei de poluare a fiecărui vehicul în procesele de rent | Este în planul considerat de echipa operațională, atât pentru flota de rent cât și de termen lung. | Implementat, va fi lansat în 2023 |
Inițiative privind colectarea selectivă în agenții | Am semnat un contract național cu un partener cunoscut în domeniu. Cantitatea de deșeuri colectate selectiv a crescut semnificativ față de anul precedent. | Realizat și vom continua |
Reducerea consumului de hârtie prin digitalizarea proceselor | Avem un proiect lansat deja și continuăm digitalizarea proceselor interne | Realizat și vom continua |
Promovarea conceptului de ridesharing și a beneficiilor acestuia atât pentru comunitate, cât și pentru mediu | Implementat, prin clienți cu acest obiect de activitate și lansarea unei soluții de corporate car sharing, destinată companiilor. | Realizat și vom continua |
Pilon oameni și comunitate | ||
Facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități la achiziția/folosirea de autovehicule | Am avut solicitări, vom crea intern un proces simplu care să faciliteze accesul mai rapid în cazul cererilor venite din partea unor părți interesate | Analizăm soluția tehnică |
Angajarea persoanelor cu dizabilități | Se lucrează la un ghid și se ia în calcul lansarea acestuia în 2023 | În lucru |
Implicarea și susținerea activităților de plantare și ecologizare | Suntem implicați și vom fi în continuare | Realizat și vom continua |
Acțiuni sportive pentru strângerea de fonduri cu scopul de a sprijini diverse fundații, plantare de copaci, strângerea deșeurilor, etc | Desfășurăm deja proiecte în aceste arii, le vom face mai vizibile și structura intern mai bine. | Realizat și vom continua |
Campanie de conștientizare a LGBT | Va fi adresată în Politica de Drepturile Omului | În lucru, redactare politică |
Finanțarea unor cursuri/instruiri în ceea ce privește educația sanitară în diverse centre sociale și campanii de susținere a sistemului sanitar | Vom analiza un nou proiect spre potențială lansare în comunitate | Realizat prin Fundația Autonom și vom continua |
Proiecte de profesionalizare și dezvoltare personală a corpului profesoral din mediul rural | Am dezvoltat și vom dezvolta în continuare programe de mentorat pentru profesori (de exemplu, Teach for Romania) | Realizat și vom continua |
Promovarea activităților de voluntariat și a celor cu impact asupra comunității locale, astfel încât și alți colaboratori, vecini sau clienți să poată veni în ajutor și să contribuie la succesul proiectului propus. | Vom crește vizibilitatea pentru acestea, le adresăm deja intern, am extins invitația de implicare și către părți interesate externe. | Realizat și vom continua |
Pilon afacere sustenabilă și guvernanță | ||
Abordarea pe termen lung a proiectelor de investiții “verzi”, a finanțărilor “verzi”, obligațiuni “verzi” | Este parte din dezvoltarea Strategiei de Sustenabilitate lansată în anul 2021. Prospectăm constat piața în analiză de oportunități “verzi”. | Realizat și vom continua |
Siguranța clienților | Dezvoltăm intern cursuri de conducere preventivă, pe care le-am extins și către parteneri. Vom continua. E important pentru noi, dar și pentru clienții noștri | Realizat și vom continua |